Musical Lives in Performance

Mise-en-scène e encenações audiovisuais do “ao vivo” em Billie Eilish

Authors

  • Juliana Freire Gutmann Universidade Federal da Bahia – UFBA
  • Leonam Dalla Vecchia Universidade Federal Fluminense – UFF

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27855

Keywords:

Live, Audiovisual, Music, Performance, YouTube

Abstract

This paper attempts to investigate the performative dimension of the live amidst the audiovisualities and interfaces of the contemporary musical field, using as empirical object audiovisual stagings of the "live" circulating on YouTube. The purpose of this study is to understand disputes, modes of conception and recognition of this musical/audiovisual form in relation to the meanings attached to the "live", recorded and/or broadcasted material. The analytical corpus consists of four performances presented by the American singer Billie Eilish, released in the first two years of the Coronavirus pandemic. The analysis of this corpus was carried out by means of a theoretical-methodological protocol that articulates the notion of performance, as a category for the apprehension of the lives, and the concept of mise-en-scène. The results of the research present clues for the reflection on how the idea subsumed to the word live was reconfigured to accommodate different audiovisual forms that reiterate modes of spatial, pictorial and performative organization that summon a sense of presence in the spectator.

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Author Biographies

Juliana Freire Gutmann, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Professora da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Comunicação e Cultura pela UFBA. Coordena o Grupo de Pesquisa Cultura Audiovisual, Historicidades e Sensibilidades (CHAOS) e atua como pesquisadora docente no Centro de Pesquisa em Estudos Culturais e Transformações na Comunicação (TRACC).

Leonam Dalla Vecchia, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, com ênfase em Estéticas e Tecnologias. Integrante do Laboratório de Pesquisa em Culturas e Tecnologias da Comunicação (LabCult). Coordenador da equipe de tradução da Revista Contracampo. Mestre em Comunicação pela UFF e Bacharel em Cinema pela Universidade Federal de Santa Catarina, com Intercâmbio Acadêmico em Motion Pictures pela Universityof Miami.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Freire Gutmann, J., & Dalla Vecchia, L. (2022). Musical Lives in Performance: Mise-en-scène e encenações audiovisuais do “ao vivo” em Billie Eilish . Revista Eco-Pós, 25(1), 274–300. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27855