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Authors

  • Kira Santos Pereira Universidade Federal da Integração Latino-Americana – Unila

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27861

Keywords:

português

Abstract

We approach here creative relationships toghether with editing and sound methodologies in Brazilian Artisanal cinema, which we verified as benignant for its expressiveness. From a network of directors' statements, as well as studies that allude to similar cinematographies, particularities and typical precariousness of this mode of production will be presented. The latter may be the result of contingency, but it is often a political and aesthetic option declared by filmmakers. We observed a tendency to question the rigid hierarchies present in the traditional way of making cinema, as long as a creative freedom of the team as a whole. We argue that such characteristics are related to the affection between team members and their attachment towards the works. We will analyze in more detail the creative processes of Eles Voltam (Marcelo Lordello, 2012) and Estrada Para Ythaca (Pretti brothers and Parente cousins, 2010), establishing relationships with the aesthetic results, considered expressive.

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Author Biography

Kira Santos Pereira, Universidade Federal da Integração Latino-Americana – Unila

Docente de Som para Cinema e Audiovisual na Unila - Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Doutora em Multimeios pela Unicamp, com pesquisa sobre a criação sonora na etapa da montagem fílmica, focando no cinema brasileiro. Mestre em Ciências da Comunicação pela ECA-USP, com dissertação sobre o processo criativo do som no cinema brasileiro contemporâneo. Bacharel em Cinema e Vídeo pela USP. Atua no audiovisual desde 2000, como editora de som e técnica de som direto.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Santos Pereira, K. (2022). português: português. Revista Eco-Pós, 25(1), 81–111. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27861