"Save Your Carnival"

Gamer Scene, GTA Roleplay and Cidade Alta's Carnival

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27863

Keywords:

Gamer Scene, GTA Roleplay, Cidade Alta, Videogames, Gambiarra

Abstract

This article focuses on the carnival party organized by the GTA server Roleplay Cidade Alta in February 2021, sponsored by brands such as Tinder, Engov, and Trident. Cidade Alta represents here a starting point to develop the idea of the gamer scene, applying Will Straw's concept of scenes to this phenomenon, as well as its application in games in Sara Grimes' article, and the connection between playfulness and culture, as proposed by Huizinga. The methodologies used are virtual ethnography in broadcasts by streamers on Twitch; analysis of journalistic articles published in the press, including the virtual ethnography conducted by journalist Matheus Fernandes for the Start UOL portal; and monitoring content produced by AltaNews, Cidade Alta's news portal. The GTA Roleplay analyzes' were made based on José Messias' concept of gambiarra.

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Author Biographies

Karina Moritzen Barbosa, Universidade Federal Fluminense – UFF/Universität Oldenburg

Bacharel em Comunicação Social e Mestra em Estudos da Mídia (UFRN); Doutoranda em Comunicação (UFF) e em Musicologia na Universität Oldenburg. Membra do grupo de pesquisa mediaLudens (UFF).  Karina investiga shows em games, com destaque para as cenas musicais em Minecraft que orbitam em torno do hyperpop. Sua pesquisa foi inicialmente financiada pela CAPES, e atualmente é financiada pelo Ministério de Ciência e Cultura da Baixa Saxônia, na Alemanha.

Emmanoel Ferreira, Universidade Federal Fluminense – UFF

É Professor do Departamento de Estudos Culturais e Mídia e do Programa de Pós- Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Bacharel em Programação Visual pela UFRJ; Mestre e Doutor em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da UFRJ, com estágio Pós-Doutoral realizado no Poscom/UFBA. Coordenador do GP Games da INTERCOM, no biênio 2020-2021. Coordenador do mediaLudens: grupo de pesquisa em mídias digitais, experiência e ludicidade e do projeto de extensão GameClube UFF. Atualmente, desenvolve pesquisa sobre a relação entre experiência estética e ludicidade.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Moritzen Barbosa, K., & Ferreira, E. (2022). "Save Your Carnival": Gamer Scene, GTA Roleplay and Cidade Alta’s Carnival. Revista Eco-Pós, 25(1), 198–222. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27863