#Challenge Memory Unlocked:

o TikTok como dispositivo construtor de memórias audiovisuais a partir da música

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27866

Keywords:

TikTok, Challenge, Memória, Dispositivo, Banco de dados

Abstract

The TikTok app has been standing out since the end of 2019, becoming increasingly relevant in the digital environment. The platform's main focus is the creation and sharing of short videos, but with a strong connection to the sound dimension, through the presence of music or audio files in the publications. In this sense, we highlight the so-called Challenges, which consist of a reenactment of a viral video (of rapid dissemination) that is repeated by the participants using their own image. This article examines the #memoryunlocked Challenge, in which users build a kind of audiovisual past from the summons of a pop song associated with their adolescence. By proposing a cartography through the audiovisuals of this challenge, we approach concepts of memory (Bergson, 2006); device (Parente, 2007) and database (Manovich, 2001, 2015) that contribute to understanding more about the “remembering constructs” that emerge driven by music.

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Author Biographies

Gustavo Daudt Fischer, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

Doutor em Ciências da Comunicação, bolsista produtividade PQ2 do CNPq, líder do grupo de pesquisa Audiovisualidades da Tecnocultura: comunicação, memória e design (TCAv), coordenador do GP Estudos de Televisão e Televisualidades da INTERCOM e docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da UNISINOS.

Gabriel Rocha Palma , Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

É mestrando em Ciências da Comunicação e graduado em Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda na Unisinos – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, na Linha de Pesquisa Mídias e Processos Audiovisuais. Integra o Grupo de Pesquisa Audiovisualidades da Tecnocultura: Comunicação Memória e Design (TCAv).

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Published

2022-06-21

How to Cite

Fischer, G. D., & Rocha Palma , G. (2022). #Challenge Memory Unlocked:: o TikTok como dispositivo construtor de memórias audiovisuais a partir da música. Revista Eco-Pós, 25(1), 249–273. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27866