Homeless people and consumption

communication and identitity in a charitable space

Authors

  • Leonardo Santana dos Santos Rodrigues Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Marcia Perencin Tondato Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i3.27923

Keywords:

Communication and consumption, Spaces of consumption, Identity, Homeless people, Right to consumption

Abstract

This study aimed to bring greater understanding on the way spaces of consumption, more than just channels of distribution and acquisition of goods, are in themselves meaningful, insofar as they mobilize communicational processes and the constitution of sociocultural identities. To this, we conducted a research in a space, located in the city of São Paulo, where homeless people have access to clothing donations, which, in turn, allowed us to get to know more about the consumption practices of this group of people, often excluded from commercial spaces, and discuss how homeless people can be conceived as consumers. The research is based on participant observation and interviews with ten users of the charitable space, called Paliativo. The data show that around Paliativo there are forms of sociability as well as the tensioning of identity relations from the meanings attributed to the consumption practices that occur there.

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Author Biographies

Leonardo Santana dos Santos Rodrigues, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutorando e Mestre em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Bolsista Prosup/CAPES. Integrante dos grupos de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO) e Comunicação, Linguagens, Discursos e Memória na Amazônia, ambos cadastrados no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). E-mail: leonardosarodrigues@gmail.com.

Marcia Perencin Tondato, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), mestre em Comunicação Social pela Uni-versidade Metodista de São Paulo (Umesp) e graduada em Publicidade e Pro-paganda também pela Umesp. Docente-titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM) da Escola Superior de Pro-paganda e Marketing (ESPM). Pesquisadora-líder do grupo de pesquisa Comu-nicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO), cadastrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2023-12-16

How to Cite

Santana dos Santos Rodrigues, L., & Perencin Tondato, M. (2023). Homeless people and consumption: communication and identitity in a charitable space. Revista Eco-Pós, 26(3), 145–165. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i3.27923