The academic output about media, gender and sports in Brazil (2000-2020)

Reflections from Communication

Authors

  • Ana Carolina Vimieiro Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Flaviane Rodrigues Eugênio Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Olívia Luiza Pilar de Souza

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i3.28002

Keywords:

Communication and Sports, Gender and sports, Sports media, Women’s football, Meta-research

Abstract

This article analyses, through the meta-research strategy, the academic production on media, gender and sport in Brazil from 2000 to 2020. As methods of analysis, we rely on science mapping analysis, a branch of bibliometrics that deals with topologically and temporally analysing the structures of a particular field of research; and on quantitative-qualitative content analysis, through manual coding of categories derived from our interests. Our focus was publications in academic journals, and we carried out two research movements: (1) a broad analysis of the 174 texts collected in the period with a focus on the main authors, journals and topics of publications; (2) a more detailed analysis of a restricted set of 20 texts focused on sports media, where we explore several categories including the types of media analysed, the current understanding of the media/society relationship and the main references mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAJO, Judit Martínez et al. La programación deportiva¿ qué lugar ocupan las mujeres?. Revista Estudos Feministas, v. 28, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n260585. Acesso em: 13 jan. 2022

BIRRELL, Susan. Feminist theories for sport. In: COAKLEY, Jay; DUNNING, Eric. Handbook of sports studies. London: Sage, 2000. p. 61-76.

DEVIDE, Fabiano Pries et al. Estudos de gênero na educação física brasileira. Motriz: Revista de Educação Física, v. 17, p. 93-103, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p93. Acesso em: 13 jan. 2022

FIRMINO, Carolina. Empoderamento e relações de poder: a cobertura feminista da Copa do Mundo da Rússia pelo projeto ‘dibradoras’. FuLiA/UFMG, v. 4, n. 1, p. 23-38, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17851/2526-4494.4.1.23-38. Acesso em: 13 jan. 2022

FORTES, Rafael. Estudos de esporte na área de comunicação: um panorama e algumas propostas. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 18, n. 2, p. 598-614, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9476. Acesso em: 13 jan. 2022

FORTES, Rafael. Um balanço dos estudos de esporte no Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação de 2012. Revista Contracampo, n. 30, p. 83-100, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i30.678. Acesso em: 13 jan. 2022

FORTES, Rafael. A História e os estudos do esporte na Comunicação. In: 44o Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (Intercom). Anais..., 2021. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt6-ce/rafael-fortes.pdf

FRANZINI, Fábio. Futebol é ‘coisa para macho’?: Pequeno esboço para uma história das mulheres no país do futebol. Revista Brasileira de História, v. 25, p. 315-328, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-01882005000200012. Acesso em: 13 jan. 2022

GUERRA, Márcio de Oliveira. Rádio e tv: o jogo da narração. A imaginação entra em campo e seduz o torcedor. Lumina, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.34019/1981-4070.2007.v1.20992. Acesso em: 13 jan. 2022

JANUÁRIO, Soraya Barreto. Marta em notícia: a (in) visibilidade do futebol feminino no Brasil. FuLiA/UFMG, v. 2, n. 1, p. 28-43, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17851/2526-4494.2.1.28-43. Acesso em: 13 jan. 2022

KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: An introduction to its methodology. Sage, 2004.

LUZ JUNIOR, Agripino Alves. Educação Física e Gênero: olhares em cena. São Luiz: Imprensa UFMA, 2003.

MARTINS, Leonardo Tavares; MORAES, Laura. O futebol feminino e sua inserção na mídia: a diferença que faz uma medalha de prata. Pensar a Prática, v. 10, n. 1, p. 69-82, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v10i1.33360. Acesso em: 13 jan. 2022

MATTOS, Maria Ângela; VILLAÇA, Ricardo Costa. Aportes para nova visada da metapesquisa em comunicação. Comunicação & Sociedade, v. 33, n. 57, p. 199-218, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v33n57p199-218. Acesso em: 13 jan. 2022

MONTANHA, Fausto Amaro Ribeiro Picoreli. As mulheres nos esportes olímpicos: olhares da imprensa carioca (1920-1935). FuLiA/UFMG, v. 4, n. 3, p. 172-192, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17851/2526-4494.4.3.172-192. Acesso em: 13 jan. 2022

MOURÃO, Ludmila; MOREL, Marcia. As narrativas sobre o futebol feminino o discurso da mídia impressa em campo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 26, n. 2, 2008. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/148. Acesso em: 13 jan. 2022

NEVES, Thalita. Apresentadora, torcedora ou jogadora: Fernanda Gentil, Larissa Riquelme e Marta nas representações das mulheres pelo jornalismo esportivo. FuLiA/UFMG, v. 4, n. 1, p. 7-22, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.17851/2526-4494.4.1.7-22. Acesso em: 13 jan. 2022

PACHECO, Leonardo Turchi; SILVA, Silvio Ricardo da. Mulheres e jornalismo esportivo: possibilidades e limitações em um campo masculino. Revista Estudos Feministas, v. 28, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n61002. Acesso em: 13 jan. 2022

SALVINI, Leila; MARCHI JÚNIOR, Wanderley. Uma história do futebol feminino nas páginas da Revista Placar entre os anos de 1980-1990. Movimento, v. 19, n. 1, p. 95-115, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.31644. Acesso em: 13 jan. 2022

SANTOS, Doiara Silva dos; MEDEIROS, Ana Gabriela Alves. O futebol feminino no discurso televisivo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 34, n. 1, p. 185-196, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000100013. Acesso em: 13 jan. 2022

SOARES, Edileuza. A bola no ar: o rádio esportivo em São Paulo. São Paulo: Summus Editorial, 1994.

SOUZA, Maria Thereza Oliveira; CAPRARO, André Mendes; JENSEN, Larissa. “Olhos masculinos nascidos para a contemplação do belo”: a relação entre esporte e mulher na crônica esportiva brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 39, p. 355-361, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2017.09.001. Acesso em: 13 jan. 2022.

Published

2023-12-16

How to Cite

Vimieiro, A. C., Rodrigues Eugênio , F., & Pilar de Souza , O. L. (2023). The academic output about media, gender and sports in Brazil (2000-2020): Reflections from Communication. Revista Eco-Pós, 26(3), 196–222. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i3.28002