Literacies and information integrity

The mediactivism of Agência Lupa in covering the floods in Rio Grande do Sul and the role of media education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28470

Keywords:

Educação para os Meios, Letramentos, Midiativismo, Integridade da informação, Agência Lupa

Abstract

Literacies and the integrity of information are established as fundamental rights and needs in our audiovisual and digital society. Inserted in the culture of connection, media and critical literacy assumes the role of a minimum condition, from school age, to form citizens in the full exercise of their rights, in an equitable and democratic society. Together, informational and media literacies can face and act in complex environments of information (and disinformation), being able to separate one from the other. Based on this, this article brings the cut of informational media activism as a process, result and mode that can be observed from journalistic practice. To this end, it analyzes the special of Agência Lupa on the floods that marked Rio Grande do Sul in 2024. The results point to the role of Lupa as a database in media education and informational integrity at the service of the community, as a tool for mobilization and technological-social innovation.

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Author Biographies

Cátia Lassalvia, Senac SP

Doutora pela Unicamp/IEL, em Linguagens, Mídia e Tecnologia, com fellowship na Université de Lille, na França. Mestre em Ciências Sociais pela USP; jornalista, pela Casper Líbero. Docente no Senac desde 2015 e coordenadora da pós ‘Gestão da Comunicação em Mídias Digitais’. Mais de 25 anos de experiência em agências, grandes empresas e consultoria.

Marco Túlio Câmara, Universidade Federal do Tocantins

Docente no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM) e de Jornalismo da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Coordenador adjunto dos Projetos Escola Sem Fake News  (UFU, IFTM, ESEBA e UFT) e Cinedebate do Jornalismo (UFT). Integrante dos grupos Pesquisa Aplicada em Jornalismo (PAJor/UFT), Grupo de Estudos sobre Discurso, Interseccionalidade e Subjetividade (GEDIS/UFU) e Mídia, Discurso, Tecnologia e Sociedade (MíDiTeS/Unicamp) 

Maristella Gabardo, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora no Instituto Federal do Paraná (IFPR). 

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Published

2025-06-19

How to Cite

Lassalvia, C., Câmara, M. T., & Gabardo, M. (2025). Literacies and information integrity: The mediactivism of Agência Lupa in covering the floods in Rio Grande do Sul and the role of media education. Revista Eco-Pós, 28(1), 332–359. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28470