Alberto Cavalcanti's poetic scissors

Authors

  • Virginia Flores Universidade Federal da Integração Latino Americana - UNILA

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27860

Keywords:

Keywords: Alberto Cavalcanti; sound cinema; editing; sound design

Abstract

In this article, we will trace an overview of the arrival of sound in European territory, the involvement of Brazilian filmmaker Alberto Cavalcanti in the Multiple Versions produced by Paramount Studios, his dissatisfaction with quantitative work to the detriment of creative work, and his move to London, where he would work with a poetic aspiration, in line with Grierson's proposal for a creative treatment of reality. Our primary objective is to rescue the name of Cavalcanti as one of the exponents in the work of image editing and sound editing in British documentaries during the beginning of sound cinema, and to point towards an approximation with the contemporary work of sound design, safeguarding its differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Flores, Universidade Federal da Integração Latino Americana - UNILA

Doutora em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Montadora, editora de som e pesquisadora de cinema, professora da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), no curso de Cinema e Audiovisual. Autora do livro O Cinema: uma arte sonora (Annablume, 2013).

References

ALMEIDA, Paulo Ricardo de. In: Editorial Revista Contracampo, n. 71, http://www.contracampo.com.br/71/capitaofracasso.htm, acesso 09/2020.

AITKEN, Ian. Biographies: Alberto Cavalcanti. The GPO Film Unit Collection, BFI, VOL 3, 2008, p. 47.

BARNIER, Martin. En route vers le parlant. Liège: Céfal, 2002.

CAMERON, Ken. Sound and the documentary film. London: Sir Isaac Pitman & Sons, 1947.

CANUTO, Roberta E. Alberto Cavalcanti: homem cinema. Tese de Doutorado em Comunicação Social do Departamento de Comunicação da PUC, RJ, apresentada em 28 de abril de 2018.

CAVALCANTI, Alberto. Filme e Realidade. Rio de Janeiro: EMBRAFILME, 1977.

CHAVES, Renan P. Pensamentos e práticas sonoras no documentário: trilha sonora, sound design e experimentação. In: Rebeca, v. 5, n. 1, jan – jun, 2016.

CINEARTE. Revista de 3 de junho de 1931, http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/cinearte/162531, acesso em setembro de 2019.

CINÉA-CINÉ pourtous. Paris,n. 145, p. 7, 1930, https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/ark:/73873/pf0002057993?posInSet=1&queryId=760614db-7122-455b-9273-33bc6e05be20, acesso em novembro de 2019.

CINEMA Quarterly. Edinburgh, 1932-1935.

CINÉMONDE. Paris, n. 91, 7 de julho de 1930. Kaleidoscope.https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/ark:/73873/pf0002119309/1930/n91?posInSet=1&queryId=cc467c72-ea05-4806-b3d5-8e4fc9e07743, , acesso em dezembro de 2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 109, 20 de novembro de 1930, Maurice Chevalier tourne à Joinville.https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/search/2153faa9-a9a7-4390-aff1-9d8a85306a75, acesso em dezembro de 2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 105, 23 de outubro, 1930, p. 7,Metteurs en scène.https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/search/ea58f12b-b9d5-4231-82bc-80e5bb18fd77, acesso em 12/2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 223, 06 de abril de 1933, p. 3, Spécialiste du vaudeville?https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/search/ba626c59-276e-4407-9222-046bec79fc8c, acesso em dez/2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 283, 22 de março de 1934, p.5, L’effort du cinema anglais.https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/search/401c09e5-d40f-4809-bd15-2f252d3d5fcb, acesso em dez/2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 288, 26 de abril de 1934.https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/search/5bde0464-031c-43a8-bb25-f14d12d45d20, acesso em dez/2020.

CINÉMONDE. Paris, n. 315, 1º de novembro de 1934, p.4, Les danseurs du diable. https://bibliotheques-specialisees.paris.fr/ark:/73873/pf0002119309/1934/n315/v0004.simple.highlight=Cin%C3%A9monde,%20n%20315.selectedTab=thumbnail, acesso em jan/2020.

FLUECKIGER, Bárbara. USO: The unidentified sound object. In: http://www.zauberklang.ch/uso_flueckiger.pdf, (2001), acesso em 10 de janeiro de 2008.

GRIERSON, John. Introduction to a new art. Catálogo dos DVDs The GPO Film Unit Collection Volume one - BFI. In: Sight and Sound, outubro de 1934.

GRIERSON, John. The G.P.O gets sound. In: Cinema Quarterly, v. 2, n. 4, summer, p. 215-221, 1934.

JEANCOLAS, Jean-Pierre. Le grand atelier du cinéma anglais. In: Jeune Cinéma, n. 19, dez. 1966, jan. 1967, p.19-26.

LEIGH, Walter. The musician and the film. In: Cinema Quarterly, v.3, n.2, 1935, p. 70-74. Edinburgh: G.D. Robinson.

PELLIZZARI, Lorenzo; VALENTINETTI, Claudio M. Alberto Cavalcanti. São Paulo: Instituto Lina Bo e P.M. Bardi, 1995.

PENAFRIA, Manuela. O filme documentário em debate: John Grierson e o movimento documentarista britânico. In: Actas do III Sopcom, VI Lusocom e II. Universidade da Beira Interior, Portugal. V.1, p. 185-195, Estética e Tecnologias da Imagem, 2011.

REED, Philip. Britten in the cinema: Coal Face. In: The Cambridge Companion to Benjamin Britten. Edited by Mervyn Cooke. Cambridge: University Press, 1999.

ROTHA, Paul. Documentary Film. 3 ed. Rev. London: Faber & Faber, 1952.

RUTTMANN, Walter. RevistaCinéa-Ciné, n. 145, p. 7, 1929.

SUSSEX, Elizabeth. The rise and fall of British documentary. California: University of California Press, 1975.

SUSSEX. Cavalcanti na Inglaterra. In: PELLIZZARI, Lorenzo; VALENTINETTI, Claudio. Alberto Cavalcanti. São Paulo: Instituto Lina Bo e P.M.Bardi, 1995.

SEXTON, Jamie. Sound and music at the GPO Film Unit. Catálogo dos DVDs BFI - The GPO Film Unit Collection, v.1, 2008. In: Alternative film culture in inter-war Britain. Exeter: University of Exeter Press, 2008.

THOM, Randy. Designing film for sound. In: http://www.filmsound.org/articles/designing_for_sound.htm, acesso em 08/2000.

VAZ, Valteir. Em defesa do insólito: Victor Chklósvski e Guimarães Rosa. RUS, São Paulo, Volume 3, Nº 3, p. 44, 2014.

WEIS, Elizabeth; BELTON, John. Film Sound. New York: Columbia University Press, 1985.

Published

2022-06-21

How to Cite

Flores, V. (2022). Alberto Cavalcanti’s poetic scissors. Revista Eco-Pós, 25(1), 134–157. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27860