Beemote Digital

a confusão entre propaganda e publicidade nas plataformas de redes digitais como expressão da crise imanente das formas sociais

Authors

  • Manoel Dourado Bastos Universidade Estadual de Londrina
  • Rafaela Martins de Souza Universidade de Coimbra
  • Willian Casagrande Fusaro Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i2.28012

Keywords:

Crise, Propaganda, Publicidade, Interação, Desinformação

Abstract

This article aims to assess the issue of the articulations between disinformation and the crisis of democracy using the figure of the Behemoth. From the recovery of the classic discussion in the field of Political Science, according to the metaphorical use of mythological figures, mainly by Thomas Hobbes (to describe the English context of the Civil War in the 17th century) and Franz Neumann (to evaluate Nazism in the beginning of 20th century), the Behemoth is observed as the expression of the crisis as an immanent character to the State. Recognizing the immanent principle of the crisis, a homology is articulated with communication as a social form, in order to assess disinformation not as a dysfunctionality, but as an inherent characteristic of the communication process. It is verified in the sequence, in conceptual terms, the actuality of the figure of the Behemoth for the digital context. Finally, it is suggested that the many-headed hydra is the figure that identifies how to escape the Behemoth as an immanent limit of democracy and communication.

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Author Biographies

Manoel Dourado Bastos, Universidade Estadual de Londrina

Professor Adjunto do Departamento de Comunicação da UEL

Coordenador do GT de Teoria e Epistemologia da Economia Política da Comunicação da Ulepicc-Brasil

Rafaela Martins de Souza, Universidade de Coimbra

Mestra em Comunicação pelo PPGCOM-UEL

 

Doutoranda em Comunicação pela universidade de Coimbra

 

Diretora Científica da Ulepicc-Brasil

Willian Casagrande Fusaro, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Comunicação pelo PPGCOM-UEL

 

Assessor de Comunicação na UEL

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Published

2023-11-08

How to Cite

Dourado Bastos, M., Martins de Souza, R., & Casagrande Fusaro, W. (2023). Beemote Digital: a confusão entre propaganda e publicidade nas plataformas de redes digitais como expressão da crise imanente das formas sociais. Revista Eco-Pós, 26(2), 480–506. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i2.28012