Body, memory and anticolonial fabulation in Gê Viana’s visual collages

Authors

  • Fernando Gonçalves Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i2.28069

Keywords:

Photomontage, Anticoloniality, Critical Fabulation, Body, Memory

Abstract

The article discusses, based on the notions of speculative fictions by Jota Mombaça and critical fabulation by Saidiya Hartman, the role that the photomontages of the artist Gê Viana have in the elaboration of an anti-colonial critique of the processes of violence against bodies dissidents of race and gender and cultures of native peoples in Brazil. Observing how the artist interferes and adulterates archival images, the hypothesis of the text is that, through these procedures, her images will constitute a fabulation device capable of constructing visual fictions that speculate memories of the future and conjure up the colonial trauma. Through the analysis of some of her main works, it is concluded that the artist's photomontages reprocess the colonial memory and the representations of dissident bodies, repositioning them beyond the trauma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre e Doutor em Comunicação pela UFRJ (1996 e 2003). Realizou pesquisa de Pós-Doutorado em Sociologia do Cotidiano na Universidade Paris V- Sorbonne (2008) com apoio da Capes. Em 2002 foi pesquisador visitante na Tisch School of the Arts (New York University) com apoio do CNPq. Atualmente é professor associado e diretor da Faculdade de Comunicação Social da UERJ e pesquisador do CNPq. É artista visual, fotógrafo e líder do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Redes Sociotécnicas. Suas pesquisas têm como temas principais arte, tecnologia, fotografia, sociabilidade e produção subjetiva.

References

ADÈS, D. Photomontage. Londres: Thames & Hudson, 1996.

AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BARRIENDOS, J. Apetitos extremos. La colonialidad del ver y las imágenes-archivo sobre el canibalismo de Indias. Trasversal, 2008. Disponível em: <https://transversal.at/transversal/0708/barriendos/es>. Acesso em: 09 out. 2022.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de História. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 8ª Ed. (Obras Escolhidas Vol.I). São Paulo: Brasiliense, 2012.

COLLINS, P. H. Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. New York: Routledge, 2002.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EdUFBA, 2008.

FERREIRA DA SILVA, D. Ler a arte como confronto. Revista Logos, v. 27, n. 3, 2020. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/57382>. Acesso em: 10 abr. 2023.

HALBWACHS, M. Los marcos sociales de la memoria. Caracas: Anthropos Editorial, 2004.

HARAWAY, D. La promesa de los monstrous. Una politica regeneradora para otros inapropriados/bles. Politica y Sociedad, n. 30, jan. 1999.

HARAWAY, D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 5, p. 7–41, 2009. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773>. Acesso: em 22 abr. 2023.

HARTMAN, S. Vênus em dois atos. Revista Eco-Pós, v. 23, n. 3, p. 12–33, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i3.27640>. Acesso em: 04 maio 2023.

LEMOS, B. Herança de capelobo é fazer brotar árvore no umbigo. Catálogo Prêmio Pipa 2020. Disponível em: <https://www.premiopipa.com/2021/03/catalogo-premio-pipa-2020-disponivel-para-download/>. Acesso em: 10 abr. 2023.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (coords.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

MARTINS, L. M. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

MOMBAÇA, J. “O Brasil é uma ficção de poder”. [Entrevista concedida a] Victor Gorgulho. Revista Gama. São Paulo. Agosto de 2022. Disponível em: <https://teatrojornal.com.br/2022/05/este-mundo-tem-que-acabar/>. Acesso em: 10 abr. 2023.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RANCIÈRE, J. Partilha do sensível. Estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2009.

TENÓRIO, C. Artistas em pesquisa: Gê Viana. Nutrição visual, 10 nov. 2021. Disponível em: <https://nutricaovisual.art.br/historia/artistas-em-pesquisa/ge-viana/>. Acesso em: 10 abr. 2023.

VERAS, L. Gê Viana: corpografias e performances. In Revista Continente, 06 nov. 2020. Disponível em: <https://revistacontinente.com.br/edicoes/239/ge-viana>. Acesso em: 10 abr. 2023.

VIANA, C. Gê Viana: a busca pela paridade com os povos indígenas. Blog About Light, 2018 Disponível em: <https://aboutlightblog.wordpress.com/2018/03/01/ge-viana-a-busca-pela-paridade-em-povos-indigenas/>. Acesso em: 09 abr. 2023.

VIANA, G. Assim fica claro: roubo, colo e pixo. Revista Insight Foto # 3, 2014. Disponível em: <https://issuu.com/revistainsightphoto/docs/revista_insight_photo__3>. Acesso em: 09 abr. 2023.

VIANA, G. Enfrentando os traumas da colonização [Entrevista a] Tania Caliari. Revista Contemporary And América Latina, out. 2020. Disponível em: <https://amlatina.contemporaryand.com/pt/editorial/confronting-the-traumas-of-colonization-ge-viana/>. Acesso em: 10 abr. 2023.

Published

2023-11-08

How to Cite

Gonçalves, F. (2023). Body, memory and anticolonial fabulation in Gê Viana’s visual collages. Revista Eco-Pós, 26(2), 293–313. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i2.28069