Experiences and sensations: the Consumption of Immersive Journalism

experiência, imersão, sensação de presença, empatia e outras manifestações subjetivas percebidas por usuários

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28127

Keywords:

Journalism, Immersive Journalism, Consumption, Rio de Lama

Abstract

The article investigates the understanding and apprehension of five consumers of a journalistic event produced in immersive format in 360 degrees, in the piece "Rio de Lama: A maior tragédia ambiental do Brasil". It is qualitative research, in the case study modality, focused on immersive consumption, with Virtual Reality glasses and headphones, and content analysis. As a theoretical basis, it is anchored on the concepts of immersion imersão (Aronson-Raht et al., 2015; Domínguez, 2013a, 2015, 2017), sense of presence (Domínguez, 2013a; De La Peña et al., 2010; Slater and Wilbur, 1997) and empathy (Domínguez, 2013a; Sirkkunen et al., 2016; Steinfeld, 2019; Bujic et al., 2020). The research finds that the consumption of the immersive 360-degree journalistic piece with different VR glasses technologies results in a different understanding of the event. The sense of presence and empathy are pointed out as key elements to generate connection and sensitivity to the real event.

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Author Biographies

Angelo Eduardo Rocha, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Comunicação (UFPR). Jornalista Graduado e Mestrando em Jornalismo na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Bolsista CAPES.

Paula Melani Rocha, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora pela Universidade Federal de São Carlos (2004) com Pós-Doutorado em Jornalismo na Universidade Fernando Pessoa, Porto-Portugal (2007-2008). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo e da graduação em Jornalismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Rocha, A. E., & Rocha, P. M. (2024). Experiences and sensations: the Consumption of Immersive Journalism: experiência, imersão, sensação de presença, empatia e outras manifestações subjetivas percebidas por usuários. Revista Eco-Pós, 27(2), 352–377. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28127