Between images and barricades:
Photography, uprisings and indignant affections
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i2.28130Keywords:
Image, Uprisings, Amazon, Aesthetics, PoliticsAbstract
The article proposes to discuss how certain images express and articulate, poetically and aesthetically, gestures of revolt and indignant emotions, thus revealing a political dimension that is intrinsic to them. The fundamental question, drawn from the most recent works by G. Didi-Huberman, is to understand how images are capable of giving visible form to the pathos of indignation. The starting point are two photographs taken in 2015 and 2018, in front of a complex of prison houses in the Metropolitan Region of Belém (PA), in which groups of women occupy the road and set up barricades in protests out of respect for the rights of prisoners and against police violence committed inside prisons. More than visual evidence of the protests, the images are, in the end, recognized in their capacity to visually express the power of the revolt's affects: the indignation, hope, solidarity and obstinacy of subjects who fight for themselves and for those who love.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. Revista Arte & Ensaios, v. 1, n. 19, p. 132-143, 2009.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BUTLER, Judith. Levante. In: DIDI-HUBERMAN, G. Levantes. São Paulo: Sesc-SP, 2017, p. 23-36.
BUTLER, Judith. Notes toward a performative theory of assembly. Cambridge: Harvard University Press, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Soulèvements. Dossier de presse. Paris: Jeu de Paume, 2016.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Introdução. In: Levantes. São Paulo: Sesc-SP, 2017a, p. 13-22.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Através dos desejos (fragmentos sobre o que nos subleva). In: Levantes. São Paulo: Sesc-SP, 2017b, p. 289-383.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017c.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Désirer désobéir: Ce qui nous soulève, 1. Paris: Minuit, 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Povos em lágrimas, povos em armas. São Paulo: N-1 edições, 2021.
GINZBURG, Carlo. De A. Warbug a E. H. Gombrich: Notas sobre um problema de método. In: Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1990, p. 41-94.
LISSOVSKY, Mauricio. A vida póstuma de Aby Warburg: por que seu pensamento seduz os pesquisadores contemporâneos da imagem? Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 1, n. 1, p. 305-322, 2014.
MONDZAIN, Marie-Jose. Imagem, Sujeito, Poder. outra travessia, n. 22, p. 175-192, 2016.
MONDZAIN, Marie-Jose. Para "os que estão no mar"... In: DIDI-HUBERMAN, G. Levantes. São Paulo: Sesc-SP, 2017, p. 48-62.
OLIVEIRA, C. Da indestrutibilidade do desejo à indestrubilidade da política ou Acerca de Soulèvements, de Didi-Huberman. Revista Concinnitas, v. 2, n. 29, p. 180-188, 2017.
RAMÍREZ, Ana Catalina Hernández; CASTRILLÓN, Ovi-Laura Oviedo; CASTELLANOS, Milena Rincón. Manifestarse también es una forma de cuidado. Ciudad Espacio Público y Derechos Urbanos, maio 2021. Disponível em: <https://www.cidur.org/1737-2/>. Acesso em: 01 maio 2023.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. Um levante pode esconder outro. In: DIDI-HUBERMAN, G. Levantes. São Paulo: Sesc-SP, 2017, p. 63-70.
SAMAIN, Etienne. Aby Warburg. Mnemosyne. Constelação de culturas e ampulheta de memórias. In:. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, p. 51-80, 2012.
TRONTO, Joan C. Who cares?: How to reshape a democratic politics. Ithaca: Cornell University Press, 2015.
WARBURG, Aby. Mnemosyne. Revista Arte & Ensaios, v. 19, p. 125-131, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leandro Rodrigues Lage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.