A edição como prática discursiva
o caso das edições Clima (1978-1998)
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28234Keywords:
Edição, Prática discursiva, Campo discursivo, Clima, Rio Grande do NorteAbstract
This article aims to analyze editing as a discursive practice based on CLIMA, a bookstore, printing company and publisher located in Natal, capital of Rio Grande do Norte. Under the command of journalist Carlos Lima (1943-1997), CLIMA published, between 1978 and 1998, around 195 titles by authors from Rio Grande do Norte. Considering, therefore, its significant presence in the local editorial and literary discursive field, some reflections are made on some of the production and circulation conditions of CLIMA as an editorial project. As part of a larger ongoing research, this study takes as analysis materials the catalog of released titles and some articles (news and reviews) published in the press. Based on the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis and the History of Written Culture, it is possible to understand how CLIMA's editorial project, during the 1980s and 1990s, was constituted as a discursive practice based on a) the exercise of subject-positions involved in its operation and b) the use of spaces and equipment in the city linked to the subjects and actions of CLIMA editions, notably in their launches. Finally, in conclusion, CLIMA was fundamental in consolidating a discursive community of authors and readers and, consequently, a key element in strengthening the editorial and literary field in the city of Natal.
Downloads
References
CALASSO, Roberto. A marca do editor. Tradução de Pedro Fonseca. Belo Horizonte: Editora Âiné, 2020.
CÂMARA, Cassiano Arruda. Lançamento. Diário de Natal. Natal, n. 215, 12 nov. 1983. Roda viva, p. 4.
DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 4. ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 7 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: Motta Manoel Barros da (org.). Michel Foucault – Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução de Inês Dourado Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006, p. 265-298. (Coleção Ditos e Escritos, vol. III ).
GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Tradução de Álvaro Faleiros. Cotia, SP: Atelìê Editorial, 2009.
HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. Tradução de Maria da Penha Villalobos, Lólio Lourenço de Oliveira e Geraldo Gerson de Souza. 3 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
LOPES, Luiz Paulo Moita. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MACEDO, Paulo. Cantigas de Amigo. Diário de Natal, Natal, n. 11.200, 13 fev. 1981. Paulo Macedo, p. 2.
MACEDO, Paulo. História da Minha Vida. Diário de Natal, Natal, n. 75, 24 abr. 1987. Paulo Macedo, p. 2.
MACEDO, Paulo. O livro de Hélio Dantas. Diário de Natal, Natal, n. 153, 10 ago.1988. Paulo Macedo, p. 2.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas de enunciação. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba: Criar edições, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária: enunciação, escritor, sociedade. Tradução de Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise do Discurso. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MAINGUENEAU, Dominique. Campo discursivo: a propósito do campo literário. Tradução de Fernanda Mussalim. In: SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Perez de; POSSENTI, Sírio (orgs.). Doze conceitos em Análise do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ONOFRE Jr., Manoel. Simplesmente humanos. 2. ed. Natal: Sebo Vermelho, 2019.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Cidade dos sentidos. Campinas: Pontes, 2004.
QUEIROZ, Geraldo. Um editor camarada. Natal: Offset, 2022.
RIBEIRO, Ana Elisa; CABRAL, Cléber Araújo. Tarefas da edição: pequena mediapédia. Belo Horizonte: Impressões de Minas, 2020.
RIBEIRO, Ramon. Minha área: cinquenta anos de balcão de bar. Tribuna do Norte, 25 ago. 2018. Disponível em https://tribunadonorte.com.br/tn-familia/minha-area-50-anos-de-balcao-de-bar/ Acesso em: 6 maio 2024.
SCHIFFRIN, André. O negócio dos livros: como grandes corporações decidem o que você lê. Tradução de Alexandre Martins. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2006.
SORÁ, Gustavo. Brasilianas: José Olympio e a gênese do mercado editorial brasileiro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Com-Art, 2010.
TAHAN, José Luiz. Um intrépido livreiro nos trópicos: crônicas, causos, resmungos. São Paulo: Vento Leste, 2023.
THOMPSON, John B. Mercadores de cultura: o mercado editorial no século XXI. Tradução de Alzira Allegro. São Paulo: Editora da Universidade Estadual de São Paulo, 2013.
VENÂNCIO, Giselle (org.). Intelectuais e palavra impressa. Rio de Janeiro: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2016.
WOLFF, Kurt. Memórias de um editor. Tradução de Flávio Quintale. Belo Horizonte: Editora Âiné, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cellina Rodrigues Muniz, Anna Biatrys , Gilvan Araújo de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.