Film Constellation and Visual Motif
The Empty Swimming Pool in Contemporary Brazilian Cinema
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i2.28310Keywords:
Comparative cinema, Contemporary Brazilian cinema, Visual motif, Film constellation, Empty swimming poolAbstract
To consolidate the paths for a film constellation composition, this article proposes experimenting with a possible aggregator axis of films: the visual motif. We analyze a specific motif based on a comparative methodology – the empty swimming pool in contemporary Brazilian cinema. An indication of class decay, abandonment, or ruin, the empty swimming pool is transversal in different films such as Neighboring Sounds (2012), The Second Mother (2015), Alvorada (2021), Strange Lambada (2020), The Joy of Things (2020) and Heartless (2023).
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Filmes
A FELICIDADE DAS COISAS. Thaís Fujinaga: Filmes de Plástico/ Lira: Brasil, 2021. DCP (87 min).
ALVORADA. Anna Muylaert e Lô Politi: África Filmes/ Dramática Filmes/ Cup Filmes: Brasil, 2021. Digital (80 min).
BENZINHO. Gustavo Pizzi: Canal Brasil/ Baleia Filmes: Brasil, 2018. Película 35mm (95 min).
LAMBADA ESTRANHA. Darks Miranda: filmes da zona abissal: Brasil, 2020. Digital (12 min).
MACUNAÍMA. Joaquim Pedro de Andrade: Difilm/ Filmes do Sêrro/ Grupo Filmes/ Condor FilmesBrasil: Brasil, 1969. Película 35mm (108 min).
MATOU A FAMÍLIA E FOI AO CINEMA. Júlio Bressane: Júlio Bressane Produções Cinematográficas: Brasil, 1969. Película 35mm (68 min).
O PÂNTANO. Lucrecia Martel: Wanda Visiòn S.A.: Argentina, 2001. Película 35mm (103 min). La ciénaga.
O SOM AO REDOR. Kleber Mendonça Filho: Cinemascópio: Brasil, 2012. Película 35mm (131 min).
QUE HORAS ELA VOLTA? Anna Muylaert: África Filmes/ Gullane Entretenimento: Brasil, 2015. Digital (111 min).
SEM CORAÇÃO. Nara Normande e Tião: Cinemascópio, Les Valseurs, Nefertiti Film/Vitrine Filmes, Brasil, 2023. Digital (91 min).
TEMPORADA. André Novais Oliveira: Filmes de Plástico: Brasil, 2018. Digital (113 min).
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