Corpos da Cena/Em Cena

Mugunzá e o Feitiço contra o fim do mundo

Authors

  • Francine Altheman Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Angelita Bogado Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Ana Luisa Coimbra Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Scheilla de Souza Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28372

Keywords:

Corpos em cena/da cena, Território, Temporalidades, Audiovisualidades, Experiências

Abstract

During the health and political crises experienced in Brazil in recent years, a theater group from São Paulo reinvented itself on the audiovisual scene and a film production company from Recôncavo da Bahia found a home for cinema on the stage. From this perspective of experience, the crossings between the film Mugunzá (Rosza Filmes, 2022) and the video performance Spell against the end of the world (coletivA ocupação, 2020) make the theatrical stage the crossroads that multiply and enable other ways of being and staying. Mugunzá was filmed entirely at Cine Theatro Cachoeirano, with its stage, its physical and symbolic structure, as ingredients in the preparation of the filmic images. The coletivA ocupação had to leave the stage to perform indoors, producing letters in video form. In this melting pot, spiraling movements (MARTINS, 2021) intertwine temporalities, arts and characters to offer radical aspects in the ancestry of the territory and experimental audiovisual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Gabriela M. R.; MARCONI, Dieison. Trabalhar imagens, reparar o visível: A política da imagem como prática reparadora. Famecos, v. 29, p. 1-13, 2022. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41827/27595. Acesso em: 22/07/2024.

ALTHEMAN, Francine. Bololô, vamô ocupar! Processos comunicativos, arranjos e cenas de dissenso da resistência secundarista. Curitiba, Editora Appris, 2022.

BOGADO, Angelita; ALVES JR., Francisco; DE SOUZA, Scheilla Franca. Um estudo sobre performance, dispositivos de regulagem entre formas de vida e formas de imagem no documentário contemporâneo. In. ALMEIDA, Gabriela; CARDOSO FILHO, Jorge. Comunicação, estética e política: epistemologias, problemas e pesquisas. Editora Appris, Curitiba, 2020. p. 265-280.

BOGADO, Angelita; CARDOSO FILHO, Jorge. Águas da baía e do paraguaçu: paixões e política na obra da rosza filmes. In: Anais do 30° Encontro anual da Compós, 2021, São Paulo. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2021/trabalhos/aguas-da-baia-e-do-paraguacu-paixoes-e-politica-na-obra-da-rosza-filmes?lang=pt-br. Acesso em: 13 jun. 2024.

BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do refúgio. Florianópolis (SC): Cultura e Barbárie, 2020.

COIMBRA, Ana Luisa; BOGADO, Angelita Maria; SOUZA, Scheilla Franca de. Imagens futuras, movimentos na noite do hoje: uma mirada constelar audiovisual. Movimento, n. 18, mar, 2022. Disponível em: https://sites.google.com/site/revimovi/. Acesso em: 15 mar. 2022.

FEITIÇO contra o fim do mundo. Curta produzido por Abraão Kimberley, Ícaro Pio, Lara Julia, Lilith Cristina, Veríssimo PH, [s.l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (6 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6eEmyPqXjao. Acesso em: 25 fev. 2024.

FERREIRA da Silva, Denise. A Dívida Impagável. Oficina de Imaginação Política, Living Commons, 2019.

hooks, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Editora Elefante, 2021.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MARQUES, Ângela C. Salgueiro. Zonas de articulação, refazimento e refúgio nas poéticas emancipatórias de Beatriz Nascimento, Rancière, Mondzain e Touam Bona. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 86, p. 65-84, dez. 2023.

MARQUES, Ângela C. Salgueiro; ALTHEMAN, Francine. Cenas de insurgência e figurações secundaristas: potencialidades estéticas e políticas de seus arranjos disposicionais. Revista Alceu, v. 20, n. 40, p. 27-51, 2020.

MARTINS, Leda. Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Ed. Cobogó, 2021.

MUGUNZÁ. Direção de Ary Rosa e Glenda Nicácio. Cachoeira (BA): Rosza Filmes, 2022. Ainda não lançado (98 min.).

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Mórula, 2019.

SOUZA, Scheilla Franca de. BOGADO; Angelita; ALVES JUNIOR, Francisco. Ela, Ele e Person: Invisibilidades e Resistência no Cinema Brasileiro Contemporâneo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÂO, 43., 2020, Virtual. Anais. Virtual: Intercom, 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-1247-1.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.

Published

2025-12-18

How to Cite

Altheman, F., Bogado, A., Coimbra, A. L., & de Souza, S. (2025). Corpos da Cena/Em Cena: Mugunzá e o Feitiço contra o fim do mundo. Revista Eco-Pós, 28(3), 429–451. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28372