Contributions of media literacy to the credibility of journalism

Authors

  • Marli dos Santos Faculdade Casper Lìbero
  • Mônica Pegurer Caprino Pesquisadora independente

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28476

Keywords:

Media Literacy; News Literacy; Credibility of journalismracy; Credibility of journalism.

Abstract

The article is set on the current communication era, in which systematic misinformation affects the credibility of the professional media. It can discuss the contributions of media literacy to rebuild the trust on the news. Reasoned on the concepts of news literacy and in the theories about the credibility and trust on the media, the piece is based on the two dimensions of credibility (the one created and the one perceived) suggested by Lisboa and Benetti (2015, 2017), to offer a third dimension (the built credibility), as a result of the process of the news literacy. On this take, it is suggested to connect two indicators that could be disconnected – credibility, from The Trust Project, and media literacy developed by Ferrés and Piscitelli (2012), - as a way of boosting journalistic credibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marli dos Santos, Faculdade Casper Lìbero

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP) Coordenadora e docente da pós-graduação lato sensu e do Centro Interdisciplinar de Pesquisa (CIP) da Faculdade Cásper Líbero. Vice-presidenta da Associação Brasileira de Pesquisadores e Comunicadores da Comunicação Popular, Comunitária e Cidadã (ABPCom).

Mônica Pegurer Caprino, Pesquisadora independente

Doutora e Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Líder do Grupo de Pesquisa Emancipajor (Faculdade Cásper Líbero),  e membro da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação (ABPEducom). Atuou como pesquisadora em educação midiática na Universidade Autônoma de Barcelona (Espanha).

References

ALCALÁ-SANTAELLA, María; ALCOLEA-DÍAZ, Gema; NAVARRO-SIERRA, Nuria. Factores de credibilidad e interés de las noticias en el paisaje (des) informativo. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, v. 27, p. 739-751, 2021.

ASHLEY, Seth; MAKSL, Adam; CRAFT, Sthefanie. News Media Literacy and Political Engagement: What’s the Connection? Journal of Media Literacy Education. 2017, v. 9, a. 1, 79 – 98

BATISTA, Rafaelli. Ética e credibilidade no jornalismo: uma breve revisão dos conceitos na literatura internacional. Anais [...]. 20º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, SBPJor – Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo. Fortaleza, CE.: Universidade Federal do Ceará (UFC), Novembro de 2022. Disponível em: https://proceedings.science/encontros-sbpjor/sbpjor-2022/trabalhos/etica-e-credibilidade-no-jornalismo-uma-breve-revisao-dos-conceitos-na-literatur?lang=pt-br. Acesso em: 1 dez. 2024.

BECKER, Beatriz. News literacy: a potência do diálogo entre jornalismo e educação contra a desinformação. Esferas, a. 14, v. 1, n. 29, jan./abr. 2024.

BELDA, Francisco Rolfsen; SANTOS, Gabriella Soares dos. A concepção e a percepção da credibilidade no jornalismo. Anagrama, v. 11, n. 1, 2017.

BASE Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 nov. 2024.

CAPRINO, Mônica Pegurer. Educação midiática nas ONGS brasileiras: experiências para a cidadania comunicativa. Comunicação & Sociedade, v. 38, n. 3, 2016.

CAPRINO, Mônica Pegurer; MARTÍNEZ-CERDÁ, Juan-Francisco. Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en educación no formal. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, v. 24, n. 49, p. 39-48, 2016.

CARRO, Rodrigo. Brasil. Digital News Report 2024, 17/06/2024. Reuters Institute. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2024/brasil. Acesso em: 29 nov. 2024.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. São Paulo: Contexto, 2007.

CHRISTOFOLETTI, Rogério; BECkER, Denise. Elementos para uma teoria da credibilidade e da confiança no jornalismo. In: CHRISTOFOLETTI, Rogério (Org.). Credibilidade jornalística. Florianópolis, SC.: Insular, 2024.

CHRISTOFOLETTI, Rogério. BECkER, Denise. Pesquisas sobre confiança na mídia e o fortalecimento da ideia de crise permanente de credibilidade. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, n. 154, dic/ 2023 – mar./2024, pp. 53-68.

CHRISTOFOLETTI, Rogério et al. El debate latinoamericano sobre la credibilidad de los medios: una década en revistas científicas prestigiosas y de acceso abierto. In: Congreso de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (Alaic), 16., 2022, Buenos Aires, Argentina. Anais eletrônicos … Buenos Aires: Federación Argentina de Carreras de Comunicación Social (FADECCOS), ALAIC 2022, 8685-8700. Disponível em: https://drive.google.com/drive/folders/1FQmK1CB8fLPs0klBUfV4R9kLUzA_Knnd. Acesso em: 28 nov. 2024.

CORD, David J. Alfabetização midiática finlandesa impede a desinformação. This is Finland, junho de 2022. Disponível em: https://finland.fi/pt/vida-amp-sociedade/alfabetizacao-midiatica-finlandesa-impede-a-desinformacao/. Acesso em: 5 dez. 2024.

DAME ADJIN-TETTEY, Theodora. Combating fake news, disinformation, and misinformation: experimental evidence for media literacy education. Cogent Arts & Humanities, v. 9, n. 1, p. 2037229, 2022.

EDELMAN Trust Barometer. 2016 Edelman Trust Barometer - Brazilian Results. https://pt.slideshare.net/slideshow/2016-edelman-trust-barometer-brazilian-results/58733336. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2019. Edelman Trust Barometer 2019. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/trust-barometer-2019. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2020. Edelman Trust Barometer 2020. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/edelman-trust-barometer-2020. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2021. Edelman Trust Barometer 2021. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/edelman-trust-barometer-2021. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2022. Edelman Trust Barometer 2022. O círculo da desconfiança. Disponível em: https://www.edelman.com.br/edelman-trust-barometer-2022. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2023. Edelman Trust Barometer 2023. Relatório Nacional. Disponível em: https://www.edelman.com.br/sites/g/files/aatuss291/files/2023-04/2023%20Edelman%20Trust%20Barometer_Brazil%20Report_POR%20%281%29_0.pdf. Acesso em: 28 nov. 2024.

EDELMAN Trust Barometer. 2024. Edelman Trust Barometer 2024. Inovação em risco. Disponível em: https://www.edelman.com.br/edelman-trust-barometer-2024. Acesso em: 28 nov. 2024.

FERNÁNDEZ-GARCÍA, Nuria. Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática. Nueva Sociedad, n. 269, 2017. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2017/no269/8.pdf. Acesso em: 28 nov. 2024.

FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

FERRÉS, Joan; PISCITELLI, Alejandro. La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, v. 38, n. 19, 2012, p. 75-82. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=38&articulo=38-2012-10. Acesso em: 28 nov. 2024.

GALLAGHER, Kerry; MAGID, Larry. Media literacy & fake news. Parent & Educator Guide, ConnectSafely, 2017.

GRIZZLE, Alton. Media and information literacy curriculum for teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011.

HOBBS, Renee; JENSEN, Amy. The past, present, and future of media literacy education. The Journal of Media Literacy Education, v. 1, n. 1, 2009.

IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie (Org). Jornalismo, Fake News & Desinformação — Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Unesco Publishing, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368647. Acesso em: 18 jul. 2020.

JORNAL DA USP. Relatório da OCDE mostra que brasileiros são os piores em identificar notícias falsas. Publicado em: 19 jul. 2024. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/relatorio-da-ocde-mostra-que-brasileiros-sao-os-piores-em-identificar-noticias-falsas/. Acesso em: 5 dez. 2024.

LESSENSKI, Marin. Just think about it. Findings of the Media Literacy Index 2019. Open Society Institute Sofia, Policy Brief, v. 55, 2019.

LISBOA, Silvia; BENETTI, Marcia. Credibilidade no jornalismo: uma nova abordagem. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 14, n. 1, 2017, p. 51-62. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2017v14n1p51. Acesso em: 5 dez. 2024.

LISBOA, Sílvia; BENETTI, Marcia. O jornalismo como crença verdadeira justificada. Brazilian Journalism Research, v. 11, n. 2, 2015, p. 10-29. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/664. Acesso em: 5 dez. 2024.

LONGO, Julia Andrade; SANTOS, Marli dos. Documentários jornalísticos como práxis emancipadora de adolescentes: diálogos entre cidadania comunicativa e educomunicação, Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, n. 153, ago./nov 2023. Disponível em: https://lareferencia.info/vufind/Record/EC_b1716dd38e079be229593cd3ac76352a. Acesso em: 5 dez. 2024.

MALIK, M. et al. The challenges of defining “news literacy.” Berkman Center for Internet & Society. 2013.

MASON, Lance E.; KRUTKA, Dan; STODDARD, Jeremy. Media literacy, democracy, and the challenge of fake news. Journal of Media Literacy Education, v. 10, n. 2, 2018, p. 1-10.

NEWMAN, Nic et al. Digital News Report. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018. Disponível em: http://www.digitalnewsreport.org. Acesso em: 5 mar. 2022.

NEWS Literacy Project. News literacy. Disponível em: https://newslit.org/. Acesso em: 28 nov. 2024.

REUTERS INSTITUTE. Brasil. Confianza en las noticias en general. Cambio 2015–2023. Digital News Report, 2023. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2023/brasil. . Acesso em: 1 dez. 2024.

SANTOS, Jéssica de Almeida. News literacy: uma ferramenta de combate à desordem informacional. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Produção Jornalística e Mercado) —Escola Superior de Propaganda e Marketing, ESPM, São Paulo.

SANTOS, Marli dos; CAPRINO, Mônica Pegurer. Construção da credibilidade no jornalismo: inter-relação entre produção e recepção. Anais [...]. 31º Encontro Anual da Compós, Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Imperatriz, MA.: Universidade Federal do Maranhão, jun. 2022. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2022/trabalhos/construcao-da-credibilidade-no-jornalismo-inter-relacao-entre-producao-e-recepca?lang=pt-br. Acesso em 25 nov. 2024.

SANTOS, Marli dos; CAPRINO, Mônica Pegurer. Covid-19 e desinformação: ações de fact checking e educação midiática: Covid-19 and misinformation: actions of fact-checking and media education. Comunicação & Inovação, v. 21, n. 47, 2020.

THE News Literacy Project. News literacy in America: A survey of teen information attitudes, habits and skills. October 2024. Disponível em: https://newslit.org/wp-content/uploads/2024/10/NLP-Teen-Survey-Report-2024.pdf. Acesso em: 30 nov. 2024.

TORNERO, José Manuel Pérez, et al. ¿Cómo afrontar las noticias falseadas mediante la alfabetización periodística: estado de la cuestión? Doxa Comunicación, n.26, p. 211-235, 2018. Disponível em: https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/516. Acesso em: 28 nov. 2024.

TORNERO, José Manuel Pérez; VARIS, Tapio. Alfabetización mediática y nuevo humanismo. Barcelona: Editorial UOC, 2012.

TRÄSEL, Marcelo; LISBOA, Silvia; VINCIPROVA, Giulia Reis. Pós-verdade e confiança no jornalismo. Brazilian Journalism Research, v. 15, n. 3, p. 452-473, 2019.

UAB Libraries. Media Literacy: News Literacy. The University of Alabama at Birmingham. Disponível em: https://guides.library.uab.edu/medialiteracy/news. Acesso em: 29 nov. 2024.

THE Trust Project (Projeto Credibilidade). Sistema de indicadores de credibilidade. Disponível em: https://www.credibilidade.org/indicadores. Acesso em: 3 dez. 2024.

VRAGA, Emily, et al. A Multi-Dimensional Approach to Measuring News Media Literacy. Journal of Media Literacy Education, v. 7, n. 3, p. 41-53, 2015.

Published

2025-06-19

How to Cite

dos Santos, M., & Pegurer Caprino, M. (2025). Contributions of media literacy to the credibility of journalism. Revista Eco-Pós, 28(1), 282–305. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28476