Cheap meat cuts

Mário de Andrade and the urban popular culture

Authors

  • Marcelino Rodrigues da Silva Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28554

Keywords:

Mário de Andrade, urban culture, folklore, modernization, Modernism

Abstract

The interest in popular culture has a very important place in Mário de Andrade’s work. Guided by a romantic conception of popular culture, however, he maintained a contradictory relationship with its urban and media manifestations, oscillating between rejection, estrangement and seduction. The aim of this article is to explore these contradictions in order to reflect on how the emergence of a new cultural scenario, caused by the modernization of large Brazilian cities in the first decades of the 20th century, was reflected in his thinking and literary production. Reworking, through fiction, the issues that he debated in his work as a thinker of culture, Mr. Andrade demonstrates a keen awareness of the limits and political implications of his own place in Brazilian cultural life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário de. Briga das pastoras. In: ANDRADE, Mário de. Briga das pastoras e outras histórias: Mário de Andrade e a busca do popular. (Org. Ivan Marques). São Paulo: Edições SM, 2016, p. 15-25.

ANDRADE, Mário de. Música brasileira. In: ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: Martins, 1963, p. 354-358.

ANDRADE, Mário de. Música popular. In: ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: Martins, 1963, p. 278-282.

ANDRADE, Mário de. Na pancada do ganzá. O prefácio de Mário de Andrade. In: LOPEZ, Telê Ancona. Leituras e percursos. (Org. Marcos Antonio de Moraes e Tatiana Longo Figueiredo). Ebook. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021, p. 194-201.

ANDRADE, Mário de. O banquete. São Paulo: Duas Cidades, 1977.

ANDRADE, Mário de. O movimento modernista. In: ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 6 ed. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2002, p. 253-280.

ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. (Org. Telê Ancona Lopez e Tatiana Longo Figueiredo). Brasília: Iphan, 2015.

CANDIDO, Antonio. Literatura e cultura de 1900 a 1945 (Panorama para estrangeiros). In: CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 8. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 2000, p. 109-138.

CASTRO, Ruy. Como a Semana de 22 virou vanguarda oficial depois de 50 anos esquecida. Folha de S. Paulo, Caderno Ilustríssima, 6 fev. 2022.

Disponível em:

(https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2022/02/como-a-semana-de-22-virou-vanguarda-oficial-depois-de-50-anos-esquecida.shtml). Acesso em 10/07/2025.

CAVALCANTI, Maria Laura. Cultura popular e sensibilidade romântica: as danças dramáticas de Mário de Andrade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 19, n. 54, fev. 2004, p. 57-79.

CHARTIER, Roger. Cultura popular: revisitando um conceito historiográfico. Trad. Aone-Marie Milon Oliveira. Estudos Históricos, v.8, n.16, Rio de Janeiro, 1995, p. 179-192.

GONZÁLEZ, Nora Juliana Pérez. Da música folclórica à música mecânica. Mário de Andrade e o conceito de música popular. São Paulo: Intermeios, 2015.

JARDIM, Eduardo. Eu sou trezentos: Mário de Andrade: vida e obra. Rio de Janeiros: Edições de Janeiro, 2015.

LOPEZ, Telê Ancona. Mário de Andrade e a cultura popular. In: LOPEZ, Telê Ancona. Leituras e percursos. (Org. Marcos Antonio de Moraes e Tatiana Longo Figueiredo). Ebook. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021, p. 160-169.

MARQUES, Ivan. O apaixonado da coisa popular. In: ANDRADE, Mário de. Briga das pastoras e outras histórias: Mário de Andrade e a busca do popular (Org. Ivan Marques). São Paulo: Edições SM, 2016, p. 121-136.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MONTEIRO, Pedro Meira. A transparência do canto e o obstáculo do mundo: o tempo no modernismo de Mário de Andrade. Luso-Brazilian Review, v. 55, n. 2, 2018, p. 103-114.

NAVES, Santuza Cambraia. Um tropical amor ao mundo. In: NAVES, Santuza Cambraia. O Brasil em uníssono; e leituras sobre música e modernismo. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013, p. 80-99.

PINHEIRO, Valter Cesar. Mário de Andrade e a cultura popular: “Briga das pastoras”, literatura e folclore. Em Tese, v.23, n.3, Belo Horizonte, Set-Dez 2017, p. 170-179.

RANCIÈRE, Jacques. A comunidade como dissentimento. In: DIAS, Bruno Peixe; NEVES, José (Org.). A política dos muitos: povo, classes e multidão. Lisboa: Tinta da China, 2010a, p. 425-436.

REVEL, Jacques; DE CERTEAU, Michel; JULIA, Dominique. A beleza do morto: o conceito de cultura popular. In: REVEL, Jacques. A invenção da sociedade. Trad. Vanda Anastácio. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989, p. 49-75.

TEIXEIRA, Maurício de Carvalho. Riscos no fonógrafo: Mário de Andrade e os discos (revisitado). TONI, Flávia Camargo (Org.). A música popular brasileira na vitrola de Mário de Andrade. 3 ed. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2024, p. 264-283.

TONI, Flávia Camargo (Org.). A música popular brasileira na vitrola de Mário de Andrade. 3 ed. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2024.

TONI, Flávia Camargo. Eu victrolo, tu victrolas, ele victrola. In: TONI, Flávia Camargo (Org.). A música popular brasileira na vitrola de Mário de Andrade. 3 ed. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2024, p. 26-44.

WISNIK, José Miguel. Semana de 22 ainda diz muito sobre a grandeza e a barbárie do Brasil de hoje. Folha de S. Paulo, Caderno Ilustríssima, 13 fev. 2022.

Disponível em:

(https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2022/02/semana-de-22-ainda-diz-muito-sobre-a-grandeza-e-a-barbarie-do-brasil-de-hoje.shtml). Acesso em 10/07/2025.

Published

2025-12-18

How to Cite

Rodrigues da Silva, M. (2025). Cheap meat cuts: Mário de Andrade and the urban popular culture. Revista Eco-Pós, 28(3), 181–201. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28554