The blue silk of the paper that wraps the apple
Brazilian cities in the essays of Afonso Arinos de Melo Franco
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28557Keywords:
Afonso Arinos de Melo Franco; modernism; Brazilian cities; memorialismAbstract
This article seeks to highlight the analytical keys employed by Afonso Arinos de Melo Franco in his memoir, "The Soul of Time," to reflect on three Brazilian cities: Belo Horizonte, Brasília, and Petrópolis. I argue that the theme of cities, which informs these analyses, receives an essayistic approach within the context of these memoirs, capable of identifying the distinctive aspects of each singular city: sometimes observing the presence of a vigorous urban sociability and civilizing role, and sometimes, through a quasi-sociological lens, highlighting the problematic aspects of the "artificial city," as well as the paradoxical effect of urban degradation caused by progress. This selection of cities examined by Afonso Arinos shares links with modernism, whether in the intellectual debates among his peers, with the city as the locus, or in the changes in his assessments of modernist architecture, toward the idiosyncratic affirmation of a Minas Gerais modernism.
Downloads
References
ANDRADE, Mário. Poesias completas. Rio de Janeiro:Nova Fronteira, 2013.
ARAÚJO, Ricardo Benzaquen de. Zigue-zague. Ensaios reunidos (1977-2016). São Paulo: Editora Unifesp, 2019.
BASTIDE, Roger. “Variações sobre a porta barroca”. In: Roger Bastide. Impressões do Brasil. Organização e prefácio: Fraya Frehse e Samuel Titan Jr. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011.
BOMENY, Helena. Guardiães da razão: Modernistas mineiros. Rio de Janeiro/São Paulo: UFRJ: Tempo brasileiro, 1994.
BOTELHO, André; HOELZ, Maurício. O modernismo como movimento cultural: Mário de Andrade, um aprendizado. Petrópolis: Vozes, 2022.
.
FRANCO, Afonso Arinos de Melo. A alma do tempo. Memórias. Rio de Janeiro: Topbooks, 2018.
GONÇALVES, José Reginaldo. A retórica da perda. Os discursos do patrimônio cultural no Brasil. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/Ministério da Cultura-IPHAN, 1996.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
KOSELLECK, Reinhardt. Futuro passado. Contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora Puc-Rio, 2006.
LUKÁCS, Georg. A alma e as formas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
SENNETT. Richard. O declínio do homem público. As tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
VELOSO, Caetano. Cores, Nomes. Rio de Janeiro: PolyGram, 1982. 1 LP.
WAIZBORT, Leopoldo. “Formação, especialização, diplomação: da universidade à instituição de ensino superior. Dossiê - Teoria dos sistemas e crítica da sociedade. Tempo social. v. 27, a. 2, Jul-Dec 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carmen Felgueiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.








