Mário’s League and Ariel
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i3.28575Keywords:
Mário de Andrade, Música, Modernismo, ArielAbstract
More than literary works, magazines were the most effective vehicle for disseminating modernist ideas. Beyond that, they served simultaneously as laboratories for linguistic experimentation and platforms for cultural intervention, offering a sense of modernism both in and as a movement. This paper aims to present a full-bodied profile of Ariel: Revista de Cultura Musical, a publication largely overlooked by the extensive modernist critical tradition, and to assess its role in affirming a musical ideology that was at once modern and national. The focus is on Mário de Andrade’s editorial leadership of the magazine, from issues 9 through 13. If his early modernist poetics—shaped by the notion of sonic simultaneity in musical composition—advanced the ideas of “polyphony” and “simultaneism” to break with mimesis and the linearity of verbal discourse, in Ariel he appears to incorporate this polyphonic principle into the magazine’s very editorial structure and composition.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Crônica de arte: um duelo. Revista do Brasil, São Paulo, v. 22, n. 87, p. 247-251, 1923.
ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: Martins; Brasília: MEC, 1974.
ANDRADE, Mário de. Correspondência Mário de Andrade & Manuel Bandeira. Organização, introdução e notas de Marcos Antonio de Moraes. São Paulo: Edusp; IEB, 2001.
BESSA, Virginia de Almeida. A escuta singular de Pixinguinha: história e música popular no Brasil dos anos 1920 e 1930. São Paulo: Alameda, 2010.
BOTELHO, André. A viagem de Mário de Andrade à Amazônia: entre raízes e rotas. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 57, p. 15-50, 2013.
BOTELHO, André; HOELZ, Maurício. Macunaíma contra o Estado Novo: Mário de Andrade e a democracia. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 335–357, maio 2018.
BOTELHO, André; HOELZ, Maurício. O modernismo como movimento cultural. Petrópolis: Vozes, 2022.
CASTAGNA, Paulo. Periódicos musicais brasileiros no contexto das bibliografias e bases de dados na área de música. In: ENCONTRO DE MUSICOLOGIA HISTÓRICA, 7., 2006, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: Centro Cultural Pró-Música, 2008. p. 21-54.
CORVISIER, Fátima Monteiro. A trajetória musical de Antônio Leal de Sá Pereira. Revista do Conservatório Musical da UFPel, Pelotas, n. 4, p. 162-193, 2011.
DUARTE, Paulo. Mário de Andrade por ele mesmo. São Paulo: Hucitec; Secretaria Municipal de Cultura, 1977.
HOELZ, Maurício. Entre piano e ganzá: música e interpretação do Brasil em Mário de Andrade. 2015. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
LABRADA, Isadora Bertolini. Mário de Andrade e Ariel – Revista de Cultura Musical. Projeto de pesquisa na área de Musicologia (Bacharelado em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo) – Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
MARQUES, Ivan. Modernismo em revista: estética e ideologia nos periódicos dos anos 1920. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.
PADILHA, Márcia. A cidade como espetáculo: publicidade e vida urbana na São Paulo nos anos 20. São Paulo: Annablume, 2001.
QUINTERO-RIVERA, Mareia. Repertório de identidades: música e representações do nacional em Mário de Andrade (Brasil) e Alejo Carpentier (Cuba) (décadas de 1920-1940). 2002. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp; Fapesp, 2008.
NAVES, Santuza Cambraia. O violão azul. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
OLIVEIRA, Lucia Lippi de. Anotações sobre um debate. Presença, n. 16, p. 26-41, 1991.
SÁ PEREIRA, Antonio Leal de. Carta de 22 de abril a Mário de Andrade. Arquivo Mário de Andrade, Instituto de Estudos Brasileiros – USP, 1923.
SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
TONI, Flávia. A primeira fase de Ariel, uma revista de música. Música Hodie, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 154-170, 2015.
TONI, Flávia. Revistas musicais estrangeiras e compositores modernos na biblioteca de Mário de Andrade. Remate de Males, Campinas, v. 33, n. 1-2, p. 225-244, 2013.
TARASANTCHI, Rachel Sion. Paim, um artista nacionalista. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 29, p. 101-110, 1988.
WISNIK, José Miguel. O coro dos contrários. São Paulo: Duas Cidades, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maurício Hoelz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.








