Curriculum x Race:

Reflections on the Derisory Black Perspective in Journalism Courses at UFBA, UFPA and UFMA

Authors

  • Luan Matheus Santana Universidade Federal do Ceará
  • Sarah Fontelle Santos Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Bruno de Castro Brito Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i2.28367

Keywords:

Curriculum, Journalism, Race, Black People, Univertisty

Abstract

 Based on the syllabi of Journalism courses, this article reveals the scarce presence of disciplines addressing the issue of black racial identity in the federal universities of Bahia, Pará, and Maranhão, the three states with the highest black population in Brazil. The disciplines are evaluated based on title and syllabus, and the documentary analysis is conducted from a transmethodological (MALDONADO, 2020) perspective, in order to consider the subjectivity of the authors as part of the research. In total, 180 modules were scrutinized, of which only 16 address the subject matter. We argue that: in the blackest country outside of Africa, the minimal perspective of this population in shaping professionals who construct imaginaries denounces an epistemicidal practice that engages with the historical context of universities and profile of brazilian journalists.

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Author Biographies

Luan Matheus Santana, Universidade Federal do Ceará

Jornalista, formada pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI), mestra em comunicação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e doutorando em comunicação pela Universidade Federal do Ceará. 

Sarah Fontelle Santos, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Jornalista, formada pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI), mestra em comunicação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e doutora em comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com tese indicada para o prêmio Comp´´os 2024. 

Bruno de Castro Brito, Universidade Federal do Ceará

Jornalista, mestre em antropologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e doutorando em comunicação pela Universidade Federal do Ceará. 

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Published

2025-11-11

How to Cite

Santana, L. M., Fontelle Santos, S., & de Castro Brito, B. (2025). Curriculum x Race:: Reflections on the Derisory Black Perspective in Journalism Courses at UFBA, UFPA and UFMA. Revista Eco-Pós, 28(2), 623–644. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i2.28367